-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

بدون رجوع به قرآن چگونه مي توان اثبات كرد خداوند يكتا است و همتايي ندارد؟

عقل انسان حكم مي كند كه خدا يكي است و همتايي ندارد، زيرا از نظر عقلاني محال است كه مبدأ جهان متعدد باشد. دانشمندان اسلامي دلايل متعددي براي توحيد ذكر نموده اند، از جمله اين كه اگر دو خدا فرض شود، هيچ يك از اين دو خدا نخواهند شد، بلكه ممكن الوجود و مخلوق خواهند بود، زيرا اگر دو مبدأ براي عالَم هستي فرض كنيم، حتماً بايد اين دو مبدأ مركّب باشند؛ لااقل مركّب از دو جزء، زيرا اگر اين دو مبدأ از تمام جهات مانند هم باشند و هيچ گونه تفاوتي نداشته باشند، معني ندارد دو تا باشند و حتماً يكي خواهند بود. دو چيز حتماً بايد در يك قسمت با هم اختلاف داشته باشند، مثلاً مي توانيد انساني مانند خودتان تصور كنيد كه شكل و قيافه و رنگ و ساختمان دروني و همه چيز او حتي پدر و مادر او با شما يكي باشد، مانند دوقلوها ولي بالاخره جايي كه او ايستاده يا نشسته، غير از مكاني است كه الآن و در همين دقيقه شما ايستاده يا نشسته ايد. مسلّماً دقيقه تولد او غيرِ آن لحظه اي بود كه شما از مادر متولد شده ايد. اگر تولد او عيناً در همان آني بوده كه شما متولد شده ايد و مكان او عيناً همين مكاني است كه الآن شما هستيد، مسلّماً او شخص ديگري نيست و خود شما هستيد. خلاصه دو چيز متعدد بايد لااقل در يك قسمت با هم اختلاف داشته باشند. از طرفي حتماً يك جهت اشتراكي هم دارند (حتي در اصل وجود و هستي) بنابراين هر كدام از آن ها به حكم ضرورت بايد از دو قسمت تركيب شده باشد: يكي جهت مشترك ميان هر دو، ديگري جهت اختلاف.[1]

و چون هر مركّي نيازمند است، لازمة دو خدايي بودن هر دو مي شود و موجودي كه نيازمند است، محال است خدا باشد. بنابراين عقل با قاطعيت حكم مي كند كه خدا يكي است و محال است دو تا باشد.

[1]ناصر مكارم شيرازي، خدا را چگونه بشناسيم، ص 43.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.